Windows 10 - DirectX 12 ja Xbox

Win 10 logo DirectX 12 ja Xbox integratsioon ning graafikakaardi uued draiverid.

 

(PS! Khronos Grupi uus platvormiülene 'Vulkan' graafikaplatvorm.)

 

 

DirectX 12:

DirectX on Windowsi operatsioonisüsteemi osa. Ta on API-de (application programming interfaces) rühm, mida arendajad saavad 3D graafika, video, multimeedia, heli ja Xbox kontrolleri vahendite jaoks Windowsis kasutada. Windows 10 saab endale API DirectX 12 versiooni ja see toetab ka uuemat Windows Display Driver Model (WDDM) 2.0 graafika draiveri mudelit.
DirectX (DX) on Windowsis põhiline platvorm töötamiseks multimeediaga nagu videofailid, täis-värvigraaafika, audio failid, 3D animatsioon jne. DX on eluliselt tähtsaks elemendiks just videokaardi ja mängude töö ühendamisel. See protsess lubab kasutada arvuti võimsust, et saada tulemuseks ilus graafika. DirectX tarkvara lubab paljudes tänapäeva arvutimängudes näha suurepäraseid 3D-visuaale ja kuulda omapäraseid heliefekte. Paljud mängud kasutavad Windowsis graafika jaoks DirectX'i Direct3D-d. Juhul kui nad seda ei kasuta, siis nad kasutavad selle asemel platvormiüleseid OpenGL või Vulkan API-sid. Muud mitte-mängude rakendused võivad seda DirectX-i kasutada selliste funktsioonide jaoks, näiteks nagu 3D graafika. DirectX lubab ka paremini kasutada kaasaegsete mitme tuumaga protsessorite võimsust ja mängud käivitatakse kuni 50% kiiremini.

Win 7 ja Win 8 (8.1) kasutavad praegu DirectX 11 versiooni. Windows 7 kasutajad ei saa seda uut DirectX 12 versiooni kohe kindlasti ja arvatavasti ei saa seda ka Windows 8 (8.1) jooksutajad. Tavaliselt tuleb Windowsi uue versiooniga ka DirectX uus versioon ja mida vanemad Windowsid üldjuhul ei toeta. Kuid mõnikord pakutakse seda DirectX uuemat versiooni ka vanemate opsüsteemide jaoks, aga see võtab tavaliselt palju kuid aega. Kuna Windows 10 on täiesti tasuta kättesaadav, siis ei ole Microsoftil põhjust pakkuda uuema DirectX 12 tuge ka Windows 8.1 või varasemate opsüsteemide jaoks. DirectX 12 hakkab seega töötama ainult Windows 10 seadmetes!
Kui arendajad loovad uue mängu, siis nad valivad selle mängu jaoks ka DirectX versiooni. Näiteks kui mäng on kirjutatud ainult DirectX 11 versiooni jaoks, siis seda mängu Windows XP süsteemis mängida ei saa, sest seal kasutatakse DirectX 9 versiooni.


Märkus: Paljud kompuutrite jaoks mõeldud mängud installivad aga omaenda DirectX koopia ja seda seepärast et ses osas on üks suur segadus ning selle segaduse põhjustavad just DirectX raamatukogude erinevad versioonid (näiteks d3ddx10_40.dll ja d3ddx10_41.dll). Peale selle 32-bit mängud vajad 32-bit versiooniga raamatukogu faili ja 64-bit mängud vajavad aga 64-bit raamatukogu.
Loomulikult iga mäng ei käivita omaenda DirectX installerit siis kui Sa selle mängu esmakordselt käivitad. Mängud, mis kasutavad OpenGL või Vulkan'i, ei vaja selle käivitamist. Mõned mängud sõltuvad ainult DirectX põhiversioonidest (nagu DirectX 11, 10 või 9) ja nad ei pea välja kutsuma DirectX installerit, sest nad ei kasuta ühtegi neist abistavatest raamatukogudest.
Juhul kui Sa näed mingi mängu käivitamisel või installeerimisel DirectX-iga seotud veateadet, siis mine antud mängu kausta või tema installeerimise plaadile ja otsi seal üles see DIrectX installimise .exe fail (tavaliselt DXSETUP.exe fail) ja käivita see.


Kas Sa pead nüüd ostma uue kompuutri või graafikakaardi (GPU), et selle uue DirectX 12 versiooni võimalusi kasutada? Ei pea - DirectX 12 hakkab töötama enamike juba olemasolevate kaasaja graafikaartidega - see on just mängijatele heaks uudiseks, sest nad ei pea nüüd kohe oma videokaarte uuendama. DirectX 12 on ühesõnaga tagasiühilduv DirectX 11 API-ga ja ta töötab paljude juba olemasolevate AMD ning NVIDIA graafikakaartidega. Vähe veel, praegu saab tänu uuemale DirectX 12 versioonile mängida olemasolevates kompuutrites isegi neid mänge, mida siiani teha ei saanud.

DirectX 12 hakkab toetama ka mitut graafikakaarti ja seda sõltumata nende tootjatest või generatsioonidest. Siin saab üheks uuenduseks Explicit Asynchronous Multi-GPU funktsioon, mille raames hoitakse kõiki graafilisi ressursse süsteemis ühes kohas. Seejärel võivad mängude või rakenduste loojad ise otsustada, et milliseid ressursse neist kasutada ja milliseid mitte, lubadess sellega erinevatel seadmetel lahendada erinevaid ülessandeid. Kokkuvõttes nähakse mitme graafikakaardi süsteemi kui ühtainsat graafilist alamsüsteemi, kui ühtainsat videokaarti. See tähendab, et Sa võid oma kompuutris kasutada korraga mitut graafikakaarti ja nendega töötada kui üheainsa võimsa graafikakaardiga. Sa võid näiteks kasutada AMD graafikakaarti peakaardina / põhikaardina (master card) ja teise videokaardina siis NVIDIA kaarti, et saada juurde uusi vahendeid, näiteks nagu PhysX, GeForce Experience, 3D Vision, TrueAudio või FreeSync - seda on "mänguhullud" juba aastaid oodanud.

Jääb üle ainult oodata uuemate DirectX 12 (API) toega mängude väljailmumist. Kuid mõned DirectX 12 vahendid nõuavad ka juba uuemaid järgmise-põlvkonna graafikakaarte (näiteks Nvidia poolt toodetud Maxwell-põhiseid videokaarte). Vanemale kompuutrile uue videokaardi ostmine ei lahenda ka alati probleeme, sest siin võivad "pudelikaelaks" osutuda kehvake protsessor ja vähene füüsiline mälu (RAM). Kui Sa kasutad vanemas arvutis 32-bit Windowsi, siis saab seal kasutada ainult kuni 4 GB füüsilist mälu (reaalselt aga veelgi vähem).


Oma süsteemis oleva DirectX versiooni kindlakstegemine:

Muideks juba alates Windows 10 January Technical Preview (Build 9926) versioonist on see DirectX 12 juba olemas - ilma igasuguse kisa ja kärata. Ava see DirectX Diagnostic Tool instrument näiteks järgmiselt:

- Vajuta Win+R klahvikombinatsiooni, et tellida RUN dialoogiakent.
- Sisesta RUN akna käsureale dxdiag käsk ja vajuta ENTER:

Sisesta RUN akna käsureale dxdiag käsk ja vajuta ENTER


Märkus: Sa võid selle 'DirectX Diagnostic Tool' akna avada ka otsinguvahendi kaudu (pilt).


- Seejärel vaata oma DirectX versiooni...:

Seejärel vaata oma DirectX versiooni...


Märkus: Kui Sa näed oma masinas seda et Windows 10 kasutab DirectX 12.0 versiooni asemel hoopis näiteks DirectX 11.2 (või 11.1 või 11.3 jne) versiooni, siis mida see tähendab? DirectX on seotud ka sellise mõistega nagu "Feature Levels" (FL 11_1, FL 11_2, FL 11_3, FL 12_0, FL 12_1 jne). Kui 'DirectX Diagnostic Tool' instrument kuvab Sinu DirectX versiooniks näiteks DirectX 11.2, siis Sinu riistvara ei toeta 12_0 või 12_1 tasandil funktsiooni. Suurem osa DirectX 12 funktsioone vajavad ainult ja hakkavad töötama ka DirectX 11.2 (või 11.0 või 11.1 või 11.3 jne) versiooniga, AGA mõned funktsioonid on saadaval ainult kõige uuema riistvara puhul. Sama ka siis kui Sinu videokaardi puhul kuvatakse küll DirectX 12.0 versiooni, aga see ei tähenda veel seda et ta saaks DirectX võimalusi 100% kasutada. Tegelikult toetavad Intel, Nvidia ja AMD graafikakaardid DirectX 12 versiooni ainult tema erinevate vahendite tasemel, st enamik praegusi graafikakaarte ei suuda veel kõiki DirectX 12 võimalusi kasutada. Alltoodud tabel näitab täpselt seda et milliseid DirectX 12 funktsioonide/vahendite tasemeid (Feature Levels) mingi tootja (AMD, Intel, NVIDIA) ja tema graafikakaartide poolt toetatakse:

Tabel


Nagu ülaltoodud tabelist näha, siis on Maxwell graafikakaart (GPU) praegu turul ainus, mis toetab "täis" DirectX 12 ja ta toetab isegi ka DirectX 12_1. Aga AMD on näiteks ainus tootja, kes pakub praegu ka täis "Resource Binding Tier 3" funktsiooni.
Praegu on aga selliseid mänge, mis nõuavad DirectX 11.2 või 11.1 versiooni, veel üsna vähe. Väga vähe on ka selliseid mänge, mis nõuavad DirectX 12 või DirectX 12 versiooni koos FL 12_0 või 12_1 vahendite tasemetega.

Sa näed neid oma videokaardi poolt toetatavaid "Feature Levels" tasemeid sealsamas 'DirectX Diagnostic Tool' instrumendi akna Display vahelehel:

Feature Levels


Kui Sa tahad DirectX 12.0 TÄIELIKKU tuge, siis pead kas uusima videokaardi ostma või siis ootama kuni antud videoadapteri tootja laseb tema jaoks uuemad draiverid välja (kui laseb).

Etteotsa



Xbox integratsioon:

Ka Xbox One saab endale uue Win 10 operatsioonisüsteemi, mis lubab vähemalt Windows Store poele ligi saada ja inimesed saavad äppisid luua ka Xbox jaoks.

Mängijad saavad nüüd oma Xbox One konsoolist STRIIMIDA mänge otse oma Windows 10 seadmesse. Windows 10 lubab mängude striimimist Windows 10 laua, süle- ja tahvelarvutitesse. Windows Phones (Windows 10 Mobile / 'Windows 10 for phones') nutitelefonide jaoks tuleb see funktsioon hiljem.
Kui Sa sünkroniseerid oma Xbox One konsooli teise seadmega (näiteks Surface Pro 3), siis saad striimida isegi selliseid eksklusiivseid mänge nagu Forza Horizon 2. Kasutaja võib kompuutrisse tuua üle ka Xbox One kasutajaliidese ja seejärel oma konsooli välja lülitada.
Ühesõnaga mängija võib üle lokaalse Wi-Fi võrgu striimida Xbox One konsoolist mängud otse konsooliga seotud Windows 10 seadmetesse (PC, sülearvuti või tahvel) ja seejärel mängida neid mänge oma Xbox One konsooliga. Sa võid Game DVR abil videot hõivata ja redakteerida ning mängida mitmekesi mänge üle seotud seadmete. Näiteks kui Sinu sõber kasutab Xbox konsooli ja Sina jooksutad Windows 10 kompuutrit, siis võite koos mängida. Xbox äpp annab Sulle ligipääsu kõikidele oma mängudele ja sõpradele ning Sa võid oma Windows 10 kompuutris kasutada Xbox Live võrgumängude keskkonda:

Xbox äpp


See kõik ei tähenda seda et Sa võid nüüd oma Windows 10 kompuutris mängida ka Xbox One konsooli jaoks ettenähtud mänge. Sa pead omama ka Xbox One konsooli ennast - ei ole konsooli, ei ole ka mänge! Seega antud striimimine polegi nii ahvatlev kui ta esialgu näib. See uus striimimise funktsioon on kasulik siis kui:

a) Sa saaksid neid Xbox eksklusiivseid mänge mängida ka oma klaviatuuri ja hiirega. Kuid seda praegu teha ei saa ja vaevalt, et Microsoft seda ka lähiajal võimaldab. (Siiski osa Xbox mänge luuakse nüüd ka kompuutrites mängimiseks.)

b) Sa saad oma Xbox One konsooli mänge mängida ka sel ajal kui keegi teine vaatab telerit (st kui TV on teiste poolt hõivatud).


Xbox One ja Windows 10 tulevikust:

* Windows 10 Universal äpid lubavad arendajatel luua mängusid, mida saab jooksutada kogu Windows 10 ühises ökosüsteemis: nutitelefonides; tahvelarvutites; lauakompuutrites; sülearvutites; 'Internet of Things' (IoT) seadmetes, kuhu on installitud Win 10 spetsiaalne versioon; IotXbox One konsoolis ja lõpuks ka HoloLens virtuaalses reaalsuses.
* Mängude loojad võivad arvestada sellega et nende äppisid saab tulevikus 'cross buy' ja 'cross play' ühe universaalse poe kaudu.
* "Windows 10 toob üheainsa operatsioonisüsteemi (Windows 10), üheainsa rakenduste platvormi, üheainsa mängimise sotsiaalse võrgu ja üheainsa poe kõikide kasutajate jaoks, kes võivad seejuures töötada täiesti erinevate seadmetega.
* Üks- ja seesama API on nii kompuutrite kui ka Xbox One konsoolide jaoks.
* Uus DirectX 12 töötab üle kõikide platvormide.
* 'Unreal Tournament' jookseb DirectX 12 platvormil.
* Kasutajad saavad oma ühtainsat kasutajakontot kasutada üle oma kõikide seadmete.
* Traadita kontrollerid lubavad töötada kompuutritega kasutades selleks adapterit, mis ilmub juba sellel 2015. a.
* HoloLens tehnoloogia kasutamine....
* Iga programmist võib enda käsutusse saada SDK (Xbox One SDK / Xbox Live SDK), mis oli siiamaani ainult mõnele firmale kättesaadav. Nüüd võib igaüks luua Xbox One konsooli jaoks omaenda rakendusi ja mängusid. Ja seoses Universal App Platform tulekuga, saab neid rakendusi ja mänge ka Windows 10 lauakompuutrites ning nutitelefonides jooksutada.
* Ja veel rohkemgi...

VIPs on Xbox:

VIPs on Xbox



Kui Sul tekivad 'Windows Update' kaudu saadud draiveritega (näiteks NVIDIA graafikakaardi omaga) probleemid:

Windows 10 puhul töötab see 'Windows Update' vahend kardinaalselt erinevalt võrreldes seda Windowsi varasemate versioonidega. Windows 10 Home kasutajad ei saa turvavärskendusi ja uusi vahendeid enam blokeerida. Ja isegi Windows 10 Pro versiooni jooksutajad omavad ainult limiteeritud kontrolli värskenduste üle.
Juhul kui Sul tekivad nüüd 'Windows Update' kaudu saadud draiveritega (näiteks NVIDIA graafikakaardi omaga) mingid probleemid, siis loe edasi sealt.

Märkus: Windows 10 Home versioonilt üleminek (upgrade) Windows 10 Pro versioonile ja seda täiesti TASUTA!



Uus Vulkan graafikaplatvorm:

Microsofti DirectX 12 ja ka Apple Metal on järgmise põlvkonna graafikaplatvormid. Platvormiülene ("cross-platform") Vulkan on aga Khronos Grupi vastus Microsofti ja Apple tehnoloogiatele. Vulkan on platvormiülene tehnoloogia, mis toob selle uue-generatsiooni graafikatehnoloogia Google Android, Valve SteamOS, Linux ja kõikidesse Windowsi versioonidesse ning isegi Nintendo järgmisse konsooli. Vulkan on ainus "cross-platform" järgmise põlvkonna 3D API ja seega pakub ta paremat mängujõudlust absoluutselt igale platvormile (operatsioonisüsteemile), mis tahab seda kasutada. Vulkan töötab isegi Windows 7 ja Windows 8.1 süsteemides, milledele ei pakuta kunagi Microsofti uuemat DirectX 12 versiooni.

Intel toob Windows 10 kompuutrites mängimise ja virtuaalse reaalsuse paremaks eksperimendiks nüüd ka ametliku Vulkan API toe. Vulkan on sarnane DirectX 12-ga ja seda võib kasutada paljude rakenduste jaoks, aga kõige rohkem sobib ta just visuaalsete rakenduste, näiteks mängude, jaoks.
Mängud ja VR rakendused, mis on kirjutatud Vulkan'iga, hakkavad töötama selliste graafikakaartidega, mis on integreeritud Inteli 7 generatsiooni kiipidesse (koodinimega Kaby Lake) ja ka 6 generatsiooni kiipidesse (koodinimega Skylake). Ta toetab ka Intel HD Graphics 505 GPU, mis on integreeritud Pentium kiipidesse (koodinimega Apollo Lake). Vulkan rakendused hakkavad töötama ka Windowsi-põhistes virtuaalreaalsuse peakomplektides.

Enamik Windowsi mängusid jooksevad praegu suletud-lähtekoodiga DirectX 12 tehnoloogial. Avatud-lähtekoodiga Vulkan omab palju sarnaseid vahendeid ja ta sobib väga hästi just uuemate graafikakaartide ning protsessorite jaoks. Ta kasutab ka vähem süsteemi ressursse ja genereerib kujutisi kiiremini.
Ka mõned kallimad nutitelefonid, näiteks nagu Samsungi Galaxy S7, toetavad samuti Vulkan'i. Mängud, mis kasutavad Vulkan tehnoloogiat, tarbivad mobiilsetel seadmetel ja sülearvutitel vähem ressursse ning tõstavad ka akude eluiga. Vulkan läheb tulevikus ka Linux kompuutritesse ja Steam Masinatesse.

'Khronos Group' lasi selle Vulkan versioon 1.0 välja 2016. a. veebruaris. NVIDIA ja AMD lisasid Vulkan toe oma Windowsi ja Linux'i graafikadraiveritele, mis lubab Windowsi ning Linux'i mängudel kasutada ka uut Vulkan tehnoloogiat. Ka Intel lisas oma graafikadraiveritele selle Vulkan toe. Valve SteamOS saab oma draiveritele Vulkan toe koos uute väljalastavate draiveritega. Vulkan tehnoloogia sobib väga hästi mängude loojatele, sest nüüd võivad nad DirectX asemel kasutada ka seda uut Vulkan graafikaplatvormi ja selliseid mänge võib siis jooksutada kõikides operatsioonisüsteemides - see toob suurtele mänguhuvilistele ainult kasu.

Näide AMD Radeon™ R9 Fury Seeria graafikakaartide (AMD Radeon™ R9 Fury X, R9 Fury ja R9 Nano) API toest: DirectX® 12, Mantle, Vulkan™​:

AMD Radeon R9 Fury Seeria graafikakaardid


Seega kui Sa uuendad oma graafikadraivereid, siis võid ka Sina saada selle uue Vulkan toe, sest ta töötab paljude ka juba olemasolevate uuemate videokaartidega. Nüüd on siis vaja uusi Vulkan-toega mängusid.



Märkus: Neile, kes hakkavad uut televiisorit ostma (2014. a. seisuga) ja sellega seoses ka nendest resolutsioonidest, võivad lugeda sellekohast infot sealt.

Etteotsa




< Tagasi Windows 10 pealehele ja sisukorda

 

 

Saada ka enda tuttavale lugemiseks!

Kui Sa saadad meili, siis on Sinu saadetavas kirjas selle lehe aadress juba
olemas ja muu saad ise juurde lisada.

Sisesta siia saaja e-mail aadress:

 

 

elaja koju | About Us | About Me | Site Map | POSTKASTI EI OLE! Sorry, no mailbox | © Ahv & Co Eesti Vabariik 2015 (16/17/18)